Powrót

Blog


Kwasy tłuszczowe omega 3, 6 i 9


Dzisiaj postanowiłam przygotować dla Was artykuł dotyczący kwasów omega 3, 6 i 9. Zapewne każdy z Was słyszał te nazwy – chociażby w reklamach, jednak podejrzewam, że mało kto potrafiłby z marszu przedstawić czym są, czym się różnią i dlaczego są nam tak potrzebne. Postanowiłam więc zebrać wszystkie najważniejsze informacje i przygotować wpis, który pokaże wszystko – czarno na białym. To jak? Zaczynamy?

 

Omega 3, 6, 9 – co to za różnica?

 

Jak wszyscy wiemy mamy kwasy tłuszczowe omega-3, omega-6 i omega-9. Wszystkie trzy należą do NNKT czyli Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych. Jak sama nazwa wskazuje są one NIEZBĘDNE – co więc musimy robić? Dostarczać je do organizmu! Kwasy tłuszczowe nienasycone są nam potrzebne abyśmy byli zdrowi, co więcej – nie liczy się tylko to, żeby je dostarczyć z pożywieniem, ale również o to, żeby występowały w odpowiednich proporcjach. Każdy z kwasów omega 3, 6 i 9 pełni inną rolę w naszym organizmie, dlatego WSZYSTKIE są nam potrzebne. Tak… wiem, wiele ludzi wciąż żyje w stereotypowym przekonaniu że wszystko co zawiera w nazwie ‘tłuszcz’ jest złe, ale myślę że najwyższy czas wyjść z amoku i poznać prawdę – dla własnego dobra.

Wszystkie kwasy omega, czyli omega-3, omega-6 i omega-9 należą do NNKT. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe są super, bo chronią nasz organizm przed chorobami. A więc: kwasy omega = bohater naszego organizmu. Zapamiętasz? Zapamiętasz!

 

Różni ich przede wszystkim budowa!

 

Jak już wcześniej wspominałam każdy z kwasów omega jest inny – pełni inną funkcję w naszym organizmie – czym jest to spowodowane? Kwas omega -3 i omega-6 należą do kwasów wielonienasyconych. Co to oznacza? Ich cząsteczki posiadają dodatkowe wiązania podwójne – takie super wiązania. Organizm ludzki jest mądry, lecz nie perfekcyjny – nie potrafi sam wytworzyć kwasów tłuszczowych, które posiadają kilka dodatkowych super wiązań (wiązań podwójnych). Nie potrafi, a są mu potrzebne – nazywane są więc niezbędnymi. Czyli? Omega-3 i omega-6 musimy dostarczać z pożywieniem i nie ma zmiłuj! Jeżeli chodzi o trzecią ‘omegę’ z naszych trzech muszkieterów, to tutaj sprawa wygląda nieco inaczej. Kwasy tłuszczowe omega-9 należą do rodziny jednonienasyconych – mają tylko jedno super wiązanie, dlatego nasz organizm może go sobie sam syntetyzować – ale UWAGA, tutaj również bardzo ważna jest odpowiednia dieta.

Różne role

Każdy tłuszcz omega ma inną budowę, dlatego też właśnie w naszym organizmie odgrywają one różne role. Największa różnica w działaniu polega na sposobie wpływu na poziom lipidów. Dodatkowo, poszczególne kwasy omega pełnią też inne funkcje w leczeniu chorób krążenia oraz chorób serca. Co więcej, abyśmy byli zdrowi konieczna jest odpowiednia proporcja kwasów nienasyconych – przede wszystkim omega-3 i omega-6.

 

Omega-3 i Omega-6 czyli jak to z nimi jest?

 

Udowodniono, że najlepszy stosunek omega-3 do onega-6 to 1:5 lub 1:6. Wszystko za sprawą przemian metabolicznych – omega-3 produkują związki, które mają charakter przeciwzapalny, a omega-6 produkują tak zwane hormony stanu zapalnego. Zbyt duża ilość kwasów tłuszczowych omega-6 skutecznie pozbywa się omega-3 ze szlaków metabolicznych utrudniając ich dobre działanie na ludzki organizm. Okazuje się, że w naszym kraju daleko nam do idealnych, założonych proporcji. Jemy zbyt duże ilości tłuszczów roślinnych (źródło omega-6) a zbyt małe ilości ryb (źródło omega-3).

 

 

Obniżają poziom złego cholesterolu LDL i podnoszą poziom dobrego HDL. Skutecznie obniżają poziom triglicerydów. Wykazują działanie przeciwzapalne, dlatego są pomocne przy leczeniu wielu chorób. Omega-3 poprawiają pracę serca, mózgu i zapobiegają powstawaniu zatorów i zakrzepów. Znacznie podnoszą odporność organizmu i chronią go przed chorobami nowotworowymi.

Gdzie znajdziemy kwasy tłuszczowe omega-3?

Omega-3 występują przede wszystkim w tłustych, morskich rybach takich jak łosoś, śledź, halibut, dorsz, makrela, sardynki czy owoce morza. Źródłem omega-3 są także orzechy włoskie i olej lniany.

Funkcje kwasów tłuszczowych omega-6

Podobnie jak omega-3, obniżają poziom złego cholesterolu. Niestety, liczne badania dowiodły, że mogą również nieco obniżać poziom dobrego cholesterolu. Nie wpływają również na poziom triglicerydów we krwi. Stanowią one element budulcowy komórek. Kwasy omega-6 biorą udział w produkcji hormonów, a także kontrolują ciśnienie krwi, pracę serca, nerek oraz układu trawiennego. Są pomocne podczas leczenia cukrzycy typu 2, chorób skóry a także wszelkich zaburzeniach hormonalnych.

 

Gdzie znajdziemy kwasytłuszczowe omega-6?

 

Kwasy omega-6 znajdują się w oleju słonecznikowym, sojowym, kukurydzianym oraz w margarynach z nich wyprodukowanych. Można je spotkać także w pestkach dyni, sezamu, słonecznika, migdałach i orzechach ziemnych.

Funkcje kwasów tłuszczowych omega-9

Kwasy omega-9 obniżają zły cholesterol LDL, nie wpływają jednak na poziom dobrego. Stanowią element budulcowy każdej komórki. Odpowiadają za prawidłowe ciśnienie krwi a także chronią przed nowotworami. Kwasy omega-9 pomagają utrzymać serce w dobrej kondycji.

 

Gdzie znajdziemy kwasytłuszczowe omega-9?

 

Najlepszym źródłem kwasów tłuszczowych omega-9 jest oliwa. Powinna być ona mętna i posiadać osad – właśnie taka oliwa jest dodatkowo bogata w antyoksydanty. Poszukując omega-9 warto sięgnąć także po olej rzepakowy, sezamowy, sojowy a także orzechy ziemne.

Słowo końcowe i daje Wam spokój

Jak widzicie, to co jemy w ogromnym stopniu wpływa na naszą wewnętrzną równowagę. Przeziębienia, infekcje mogą być wynikiem niedostatecznych ilości i nieprawidłowych proporcji NNKT. Jesteś tym co jesz, dlatego zadbaj, aby Twój organizm miał się czym żywić! Nie wrzucaj do niego śmieci.

 

Tak naprawdę nasz organizm nie wymaga od nas zbyt wielu wyrzeczeń. Aby zaspokoić zapotrzebowanie na omega-6 wystarczy dziennie zjeść płaską łyżeczkę margaryny lub łyżkę oleju słonecznikowego. Aby zaspokoić zapotrzebowanie na omega-3 wystarczy dwa razy w tygodniu zjeść porcję tłustej ryby.

 

Oczywiście nie każdy lubi ryby, dlatego nie ma co jeść ich na siłę – wystarczy znaleźć odpowiednie zamienniki. Kluczową kwestią jest suplementacja. W naszym sklepie dostępny jest produkt, który jest świetną alternatywą dla osób, które nie chcą/ nie mają czasu/ nie lubią jeść ryb, a chcą aby w ich organizmie ‘działo się dobrze’. Omega 3-6-9 to suplement, który zawiera wszystkie niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Wystarczy jedna kapsułka dziennie, aby zaspokoić zapotrzebowanie na kwasy omega.

 


Pozdrawiam serdecznie,
Wasza Kamila

 

Wyszukujecie mnie po:

apteka pana boga, bakterie, coral club, ekologiczny sklep, kwasy omega, microhydrin, omega 3, omega 3-6-9, omega 6, omega 9, sklep ze zdrowa zywnoscia rzeszow, smakizdrowia rzeszów, zdrowa zywność rzeszów, 

2014 Kukurykuuu.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Polityki Cookies
projekt i realizacja BigCom

Ta strona korzysta z cookies OK, rozumiem Więcej informacji