Powrót

Blog


Witamina D – dlaczego jest tak ważna dla zdrowia?


Dziś przychodzę do Was z artykułem dotyczącym witaminy D. Ma ona tyle właściwości, że często określana jest jako czarodziejska. Zazwyczaj, kojarzy się ją z profilaktyką osteoporozy i krzywicy, tymczasem okazuje się, że może ona również zapobiec rozwojowi cukrzycy, chorób układu krążenia, a nawet raka. Czy witamina D jest witaminą idealną na wszystko? Z czym powinniśmy ją łączyć?

 

Nie witamina, a hormon

Na początku muszę zaznaczyć, że witamina D tak naprawdę jest hormonem steroidowym. Jest ona wytwarzana przez cholesterol w momencie, gdy nasza skóra ma kontakt z promieniami słonecznymi. Oddziałuje ona na praktycznie wszystkie komórki w naszym organizmie, dlatego utrzymanie odpowiedniego poziomu witaminy D jest tak ważne. Jej niedobór może prowadzić do uszkodzenia kości – stają się one cieńsze i bardziej miękkie. Oczywiście witamina D jest również bardzo ważna dla mózgu, serca, układu odpornościowego oraz innych narządów wewnętrznych. Jak możecie się domyśleć, samo wychodzenie na słońce nie wystarcza, aby ‘zaopatrzyć się’ w odpowiednie dawki witaminy D. zawsze warto wspomóc się suplementami – pamiętajmy, chodzi tutaj o nasze zdrowie.

 

Typ, rodzaj, podział

Witamina D należy do grupy witamin, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Oznacza to, że bez problemu rozpuszcza się w tłuszczu lub oleju, dlatego są magazynowane w tkance tłuszczowej i wątrobie. W praktyce, możemy wyróżnić dwie główne formy tej witaminy, a mianowicie witaminę D3 oraz witaminę D2. Cholekalcyferol (D3) możemy spotkać w pokarmach zwierzęcych – takich jak żółtka jaj czy tłuste ryby. Ergokalcyferol występuje w (rzadko spotykanych) grzybach. Nas powinna interesować witamina D3 – bo to właśnie ona jest dwa razy skuteczniejsza, jeśli chodzi o zwiększenie stężenia witaminy D we krwi.

 

Witamina D w żywności

Jeśli chodzi o źródła witaminy D w żywności, to jest trochę słabo. Owszem, tłuste ryby dostarczają jej spore ilości, jednak musielibyśmy jeść je każdego dnia, by utrzymać witaminę D na odpowiednim poziomie.

 

Witamina D a mocne kości i zęby

Witamina D czynnie wspomaga wykorzystanie oraz wchłanianie fosforu i wapnia. Są to dwa pierwiastki, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego oraz zębów. Niedobór witaminy D przekłada się więc na zaburzenia związane z wchłanianiem wapnia i fosforu. Kończy się to krzywicą, osteoporozą i osteopenią.

 

Witamina D w walce z nowotworem

Udowodniono, że aktywny metabolit witaminy D, a dokładnie 25(OH)D3 może zapobiec rozwojowi raka jajników, prostaty, sutka, płuc i jelita grubego. Naukowcy uważają, że witamina D hamuje namnażanie się komórek nowotworowych oraz przyspiesza śmierć komórek rakowych. Im większe stężenie witaminy D we krwi, tym mniejsze ryzyko zachorowania na raka.

 

Witamina D a nadciśnienie i choroby serca

Wraz z połączeniem z wapniem, witamina D może pomóc w profilaktyce nadciśnienia tętniczego. Ponadto, jest ona odpowiedzialna za utrzymanie odpowiedniego poziomu białka, wchodzącego w skład cholesterolu HDL (dobrego cholesterolu).

 

Witamina D a cukrzyca

W latach 90-tych udowodniono, że witamina D jest niezbędna do odpowiedniego funkcjonowania komórek b wysp trzustki. Działa ona stymulująco na wytwarzanie insuliny – przyczynia się więc do utrzymania prawidłowego stężenia glukozy we krwi. Przez to może zapobiec cukrzycy typu 2.

 

Witamina D a przeziębienie

Witamina D korzystnie również wpływa na działanie oraz sprawność naszego układu immunologicznego człowieka. Zwalcza ona infekcje wirusowe i bakteryjne. Suplementacja witaminy D zmniejsza ryzyko infekcji.

 

Paradoks wapnia, czyli dlaczego warto łączyć witaminę D z K2?

Witamina D przyczynia się do większego wydzielania wapnia z kości. Krąży on sobie po całym krwioobiegu i krąży. Super! – mogłoby się wydawać, jednak tutaj pojawia się problem. Wapń bez odpowiedniego ‘transportera’ zamiast do kości (tak jak tego chcemy) trafia do tkanek miękkich – co przyczynia się do tworzenia płytki miażdżycowej. Tutaj z pomocą spieszy witamina K2. Robi ona za ‘taksówkę’, która pomaga ‘dowieść’ wapń do kośćca. Oprócz tego, że jest magicznym transporterem, to dodatkowo rozpuszcza cząsteczki wapnia, które już zdążyły zadomowić się w tkankach miękkich.

 

Jak widzicie, nie bez powodu witamina D określana jest jako czarodziejska. Tak naprawdę ma ona wpływ na cały nasz organizm. Dość ciężko uzupełnić nasze zapotrzebowanie na tą witaminę z pożywienia – musielibyśmy codziennie jeść ryby, dlatego warto sięgnąć po suplementację. Jeśli już się na nią zdecydujemy, to warto do witaminy D dołączyć też K2 – w ten sposób wapń od razu trafi na swoje miejsce. Tego typu suplementy znajdziecie oczywiście w naszym sklepie, do którego serdecznie zapraszamy!

2014 Kukurykuuu.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Polityki Cookies
projekt i realizacja BigCom

Ta strona korzysta z cookies OK, rozumiem Więcej informacji