Powrót

Blog


Witaminowa bomba na talerzu, dlaczego warto jeść kiełki?


 

Sami dobrze wiecie, jak bardzo lubię żywność typu super food. Dlaczego? Oprócz oczywistych walorów smakowych, dostajemy ‘w gratisie’ mnóstwo wartości odżywczych, które korzystnie wpływają na stan naszego zdrowia, kondycję, wygląd oraz samopoczucie. To, jak odżywiamy się dzisiaj, będzie wpływać na to, jak będziemy czuć się i wyglądać w przyszłości. Tak, tak, wiem, że wszędzie, gdzie tylko się da – dudnią, piszą, mówią o tym, jak ważną rolę odgrywa dobrze zbilansowana dieta i niektórzy mogą mieć już tego serdecznie dość. Ja jednak przychodzę tutaj z misją – z misją uświadamiania Was i podsuwania Wam fajnych, wartościowych produktów o których być może, nie macie nawet pojęcia. Okej, po takim wstępie czas przejść do rzeczy!

Każdy kojarzy czym są kiełki. Pamiętam, że w szkole każdy musiał wyhodować swoje. Ah – jaka to była frajda – codziennie rano sprawdzało się, czy coś już się ‘wykluło’. Później najczęściej lądowały w koszu, a nie powinny! Dlaczego? Już mówię!

Dlaczego warto jeść kiełki?

Jeśli mamy już jeść rośliny, to znacznie częściej sięgamy po ich nasiona – rzadziej po same kiełki. Nie są one aż tak promowane przez media, dlatego mało kto zna ich ‘magiczne’ właściwości. Dlaczego kiełki są lepsze od ziaren? Okazuje się, że składniki odżywcze znajdujące się w kiełkach, są o wiele łatwiej przyswajalne, niż te znajdujące się w ziarnach. Wszystko za sprawą enzymów, które ‘włączają się’ podczas kiełkowania. Enzymy te odpowiedzialne są za lepsze, szybsze i dokładniejsze wchłanianie ważnych dla nas składników.

Małe, ale bogate w składniki odżywcze

Kiełki są małe i niepozorne, ale w środku mają ogromną moc! Okazuje się, że mnóstwo składników odżywczych występuje w nich w gigantycznych ilościach. Przykładowo, pół szklanki kiełków lucerny dostarcza tyle witaminy C, co SZEŚĆ SZKLANEK soku pomarańczowego. Zdziwieni? No ba!

Kiełki posiadają nie tylko witaminę C w dużych ilościach. W tych małych ‘szkrabach’ znajdziemy też witaminy z grupy B, witaminy: D, E, K, PP. Jest też wapń, magnez, fosfor, żelazo, jod, cynk, mangan, potas, selen i miedź. Mamy też beta-karoten, dużo wartościowego białka oraz kwasy tłuszczowe omega-3. A wiecie co jest najlepsze? Kiełki mają mnóstwo wartości odżywczych a jednocześnie mają mało kalorii – można je więc jeść i jeść – bez obaw, że spodnie staną się za ciasne.

Rola kiełków w naszym organizmie

Kiełki skutecznie podnoszą odporność układu immunologicznego, regenerują oraz odmładzają organizm. Dzięki wartościom odżywczym uzupełniają wszystkie niedobory witamin oraz minerałów. Wzmacniają włosy i paznokcie oraz korzystnie wpływają na kondycję skóry. Kiełki obniżają poziom cholesterolu, regulują trawienie a także zapobiegają miażdżycy i nowotworom.

Kiełki dostępne na rynku oraz ich właściwości

Kiełki rzeżuchy – dlaczego warto je jeść?

Kiełki rzeżuchy to świetne źródło witaminy A, B, C i D. W swoim składzie posiadają też sole mineralne oraz olejki eteryczne. Jak działają? Pobudzają przemianę materii, orzeźwiają nasz organizm. Korzystnie wpływają na pracę nerek, a także łagodzą wszelkie bóle stawów. Wyróżniają się ostrym smakiem i zapachem.

Kiełki owsa – dlaczego warto je jeść?

Znajdziemy tutaj mnóstwo białka, dobrych tłuszczów. Oprócz tego, kiełki owsa posiadają minerały takie jak żelazo, cynk, wapń, jod, miedź, fluor oraz witaminy: A, B, C, E. Kiełki owsa mogą być bardzo pomocne podczas kłopotów z tarczycą. Skutecznie regulują jej pracę, a więc i całą gospodarkę hormonalną naszego organizmu. Kiełki owsa charakteryzują się bardzo łagodnym smakiem. Bez obaw możemy dodać je do sałatki czy deserów.

Kiełki rzodkiewki – dlaczego warto je jeść?

Kiełki rzodkiewki, podobnie jak samo warzywo – charakteryzują się specyficznym smakiem. Są one bogate w kwasy omega-3, błonnik oraz witaminy A, B, C, E, i H. Kiełki rzodkiewki wykazują właściwości odkażające, oczyszczające i przeciwzapalne.

Kiełki pszenicy – dlaczego warto je jeść?

Kiełki pszenicy dostarczają duże ilości białka oraz witamin: B, C, E. Bogate w fosfor, żelazo, magnez, cynk i wapń. Są dobrym źródłem błonnika w diecie. Podnoszą odporność oraz wzmacniają układ nerwowy. Korzystnie wpływają na pracę mięśni i serca. Kiełki pszenicy charakteryzują się łagodnym, lekko słodkawym smakiem.

Kiełki żyta – dlaczego warto je jeść?

Kiełki żyta są idealnym źródłem białka. W swoim składzie posiadają także witaminę E oraz witaminy z grupy B. Bogate w magnez, fosfor i żelazo. Kiełki żyta skutecznie wzmacniają organizm oraz odporność nerwową. Pomagają panować nad emocjami. Wyróżniają się silnym smakiem, a gdy się je upraży, w smaku przypominają orzechy. Świetnie sprawdzą się jako dodatek do zup, sałatek oraz płatków śniadaniowych.

Jak widzicie, kiełki mogą stanowić świetny dodatek do zup, sałatek czy nawet deserów w postaci musli. Można je dodać do wszystkiego – ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia. Pomimo niepozornego wyglądu, kiełki ‘mają moc’. Dostarczają nam więcej składników odżywczych, niż niejedno warzywo. Są dobrym źródłem białka, witamin oraz minerałów. Hodowla kiełków jest banalnie prosta, dlatego chyba nie muszę o niej pisać. Jedyne o czym musicie pamiętać, to o rozsądnym wyborze. Lepiej kupić nasiona w sklepie ze zdrową żywnością – wtedy mamy pewność, że nie zawierają one żadnych polepszaczy oraz środków chemicznych.


 


 

 

2014 Kukurykuuu.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Polityki Cookies
projekt i realizacja BigCom

Ta strona korzysta z cookies OK, rozumiem Więcej informacji